אורטופדיה

התמכרות לספורט ופעילות גופנית: מה חשוב לדעת על התופעה?

כאשר אנו שומעים את המילה “התמכרות”, מרביתנו חושבים על התמכרות לחומרים מסוכנים, דוגמת אלכוהול וסמים. אולם, עולם ההתמכרות כולל בתוכו יריעה רחבה של פעילויות שאפשר להתמכר אליהן – לרבות ספורט.

התמכרות לספורט היא בעיה ממשית אשר עשויה לגבות מחיר גופני ופסיכולוגי קשה, ולכן חשוב לטפל בה. במאמר שלפניכם נסקור את התופעה הייחודית, ונגלה כיצד ניתן להתמודד באופן מיטבי עם התמכרות לפעילויות ספורטיביות.

מה זו התמכרות לספורט?

כמו עם התמכרויות אחרות, התמכרות לספורט היא צורך לבצע פעילות גופנית באופן כפייתי ובלתי נשלט. בהתמכרות הזו, האדם המכור אינו צורך חומרים ממכרים חיצוניים, אלא מתאמן במשך שעות ארוכות – על בסיס שבועי או יומי, וזו בעצם ההתמכרות לכשעצמה.

התמכרות לספורט פוגעת בנשים וגברים כאחד, והיא יכולה להתפתח בגילאים מבוגרים וגם בגילאים צעירים. כמו עם סוגי התמכרות אחרים, כאשר אנשים מתמכרים לספורט – העיסוק בנושא הזה יכלה זמן, כסף ומשאבים רבים. אלו שמכורים לספורט ינהלו את הימים שלהם סביב ההתמכרות, והיא תהווה מוקד מרכזי בחייהם, על חשבון דברים אחרים.

התמכרות לספורט ופעילות גופנית

תסמינים של התמכרות לספורט

התמכרות לפעילות ספורטיבית מלווה בתסמינים, לרבות:

  • האדם המכור אינו יכול להימנע מפעילות ספורטיבית – גם אם הוא סובל מפגיעה גופנית כלשהי, או אינו חש בטוב באופן זמני.
  • האדם המכור מפגין שינויי מצב רוח קיצוניים, בייחוד אם הוא לא ביצע פעילות גופנית במשך תקופה.
  • פעילות גופנית הופכת למוטיב מרכזי בחייו של האדם שמכור לספורט, ובכך היא משפיעה על חלקים אחרים בחייו. כלומר, ההתמכרות באה על חשבון של דברים אחרים, לרבות זמן עם המשפחה, תפקוד בעבודה, יחסים אישיים, ועוד.
  • התמכרות לספורט מלווה פעמים רבות בעיסוק מוגזם במראה החיצוני. כאשר זה קורה, האדם המכור ישקיע זמן, כסף ומשאבים רבים בטיפוח עצמי – גם אם הוא אינו יכול להרשות זאת לעצמו.
  • אדם שמכור לספורט יעשה כל שביכולתו לפנות זמן כדי לעסוק בכמה שיותר פעילות גופנית. כאשר הוא אינו מצליח, האדם המכור יהיה חסר מנוחה עד שימצא את הזמן להתאמן.
  • עיסוק אובססיבי בכל מה שנוגע לחיים בריאים – נטילת תוספים, הגדלת מסת שריר, הגבלת אכילה, ועוד.

מה גורם להתמכרות לספורט?

התמכרות לסמים וחומרים נרקוטיים נובעת מהתחושה החיובית שהחומרים האלו גורמים לה; כאשר נוטלים חומרים ממכרים, כמו סמים ואלכוהול, הם גורמים לתחושת היי ורגיעה, והאדם המכור מנסה לשחזר את התחושות האלו באמצעות נטילת החומרים באופן קבוע. הגוף מפתח סיבולת לחומרים האלו, ואנשים מכורים נוטלים ריכוזים גבוהים יותר של החומרים הממכרים כדי להגיע לאותה תחושה.

פעילות גופנית אמנם אינה כרוכה בנטילה של חומרים ממכרים, אך בהחלט יש לה השפעה ממכרת על הגוף; ישנם מספר גורמים גופניים ופסיכולוגיים שמביאים להתמכרות הזו: כאשר אנשים מתאמנים באופן קבוע, הגוף משחרר חומרים בשם ‘אנדורפינים‘: ההורמונים האלו משתחררים ברמות גבוהות במהלך אימון, ובאותה עת, משתחרר גם הורמון הסרוטונין.

השילוב של שני החומרים האלו גורמים לתחושת אופוריה, או “היי”, אשר גורמת לפיתוח של תלות בתחושה הזו. כדי לשחזר את תחושת האופוריה, האדם שמתמכר לספורט יתאמן במשך שעות ארוכות.

הרכיב הפסיכולוגי בהתמכרות לספורט הוא עיסוק מוגזם במראה חיצוני, ושאיפה לשלמות. אנשים שמתמכרים לספורט הם לרוב אנשים בעלי מוטיבציה גבוהה, אנשים ששמים דגש על מראה חיצוני, ואנשים ששואפים לשלמות. כפי שכולנו יודעים, שלמות היא מטרה שאינה ריאלית, אך עבור חלק מהאנשים שמתמכרים לספורט – ניתן להגיע לתוצאה המושלמת אם רק מתמידים באימונים.

התמכרות לספורט: תופעות לוואי

התמכרות לחומרים מסוכנים גובה מחיר כבד מבחינה בריאותית, גופנית ונפשית. אולם, ספורט אמור להיות משהו שהוא בריא, ומומלץ לעסוק בספורט באופן קבוע כדי לשמור על גוף בריא. אם כן – מדוע פעילות גופנית מוגברת נחשבת למזיקה? תחילה, עיסוק אובססיבי בספורט גורם לשחיקה גופנית; אימונים רבים גורמים לתשישות גופנית, ואנשים שעוסקים בספורט באופן מוגזם יהיו עייפים באופן קבוע.

עיסוק מוגזם בספורט גורם גם לשחיקה גופנית; קרעים בשרירים, שחיקת סחוסים, בעיות בבלוטת התריס, וקריעת גידים הם רק חלק מהנזקים הגופניים שמלווים התמכרות לספורט.

פגיעה בחשק המיני היא גם תופעת לוואי של עיסוק מוגזם באימונים גופניים; התעמלות מופרזת גורמת לירידה ברמות הטסטוסטרון בקרב גברים – מה שמוביל באופן ישיר לפגיעה בחשק המיני. בקרב נשים, אימונים מופרזים עלולים לפגוע בסדירות של המחזור החודשי, עד להפסקה שלו, ולקשיים בפוריות ובכניסה להיריון.

אלו שמתמכרים לספורט משלמים גם מחיר חברתי כבד; אנשים שמכורים לפעילות גופנית מבלים את זמנם הפנוי באימונים, והם מבלים פחות זמן עם חברים ובני משפחה.

מלבד ההשפעות האלו, התמכרות לספורט עשויה לגרום גם לנזקים פסיכולוגיים; מכורים לספורט מרגישים אשמה ורגשי נחיתות כאשר הם לא מתאמנים. יש כאלו שאפילו מפתחים אנורקסיה ספורטיבית, הידוע כ”היפרגימנזיה”: זהו שילוב של הפרעת אכילה ופעילות גופנית מופרזת, שמטרתו היא להגיע למשקל נמוך, ולהקנות לאדם המכור תחושה של שליטה על גופו.

כיצד ניתן לטפל בהתמכרות לספורט

כיצד ניתן לטפל בהתמכרות לספורט?

אין ספק שהתמכרות לספורט עלולה להיות מסוכנת – בפן הגופני ובפן הפסיכולוגי. כדי להיגמל מההתמכרות לפעילות גופנית, חשוב תחילה להיות מודעים לבעיה. מחקרים שנערכו בנושא מצאו כי טיפול תרופתי בהתמכרות לספורט אינו יעיל.

לעומת זאת, טיפול פסיכותרפי מביא לתוצאות חיוביות בקרב אנשים שמתמכרים לפעילות גופנית. טיפול עמוק מאפשר לחשוף את הגורמים להתמכרות, ובכך לטפל בהם באופן ישיר. טיפולים אישיים וממוקדים מאפשרים לאנשים מכורים להתמודד עם המציאות בצורה טובה יותר, ובלי לפנות להתנהגות מזיקה.

טיפול אישי מלמד כיצד לספק דחפים מסוימים בצורה בריאה, וכיצד לאזן בין הרצונות העזים של מכורים ובין אורח חיים בריא.

בשורה התחתונה

התמכרות לספורט היא התמכרות לכל דבר, שגורמת לבעיות בחיים האישיים, וגם לבעיות גופניות. כדי למנוע את הנזקים של התמכרות לפעילות גופנית, יש לפנות לטיפול מקצועי, שמאפשר לטפל בשורש הבעיה, ולחיות חיים מאוזנים ובריאים יותר.

שיתוף:

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
מדרסים
מדרסים בהתאמה אישית
אביזרים אורטופדיים
אביזרים אורטופדיים
תנועה והליכה
תנועה והליכה
קלנועיות
קלנועיות
כסא גלגלים
כסאות גלגלים
ציוד ספורט מקצועי
ציוד ספורט מקצועי

מדיה חברתית

הכי פופולארי

On Key

מאמרים שיכולים לעניין אותך

מדרסי סיליקון מוכן עם נקודה כחולה - Silicone Metatarsal Insoles

מדרסים מגביהים

שיפור איכות החיים עם מדרסים מגביהים  קשה לכם להרגיש טוב עם קומתכם הנמוכה, ולהשתלב בחברת אנשים הרבה יותר גבוהים מכם? מחפשים פתרונות פרקטיים ואיכותיים? בחגי

ניידות לגיל השלישי

ניידות לגיל השלישי

שמירה על ניידות בגיל השלישי ומניעת מוגבלות הם המפתח לחיים עצמאיים אנשים רבים דואגים שלא יוכלו להיות עצמאים ולהתנייד בחופשיות ככל שהם יתבגרו. פגיעה בניידות

עגלת קניות שלי0
אין מוצרים
המשך בקניות
0