דורבן ברגל, וכיצד ניתן לטפל בו?

מהו דורבן בכף הרגל, וכיצד ניתן לטפל בו?

דורבן ברגל הוא משקע של סידן, הגורם לבליטה גרמית בחלק התחתון של עצם העקב. בצילום רנטגן, ניתן להבחין בדורבן בעקב שמתארך עד לאורך של חצי ס”מ.

אף על פי שברוב המקרים דורבנים ברגל לא כואבים, הם עלולים לכאוב מאוד. הם קשורים לעתים קרובות לדלקת פלנטרית של הרצועה הסיבית של רקמת החיבור (plantar fascia), העוברת לאורך החלק התחתון של כף הרגל ומחברת את עצם העקב לכדור כף הרגל.

טיפולים עבור דורבן בעקב ומניעתו כוללים פעילות גופנית, מדרסים בהתאמה אישית, תרופות נוגדות דלקת וזריקות קורטיזון. במקרים בהם הטיפול השמרני לא מיטיב או נכשל, ייתכן שיומלץ למטופל לעשות ניתוח להסרת הדורבן.

דורבן ברגל

למה זה קורה?

הצטברות משקעי הסידן בעקב כף הרגל היא תהליך המתרחש בדרך כלל על פני תקופה של חודשים רבים. דורבנות בעקב נגרמים לרוב עקב עומס על שרירי כף הרגל והרצועות, מתיחה של הרצועה הפלנטרית וקריעה חוזרת ונשנית של הקרום המכסה את עצם העקב. דורבני עקב נפוצים במיוחד בקרב ספורטאים שפעילותם כוללת כמויות גדולות של ריצה וקפיצה או בקרב אנשים שעומדים שעות ממושכות על הרגליים.

מהם גורמי הסיכון לתופעה?

• יציבה לא נכונה או מבנה גוף שמוביל להפרעות בהליכה, וכתוצאה מכך נוצר לחץ מוגזם על עצם העקב, הרצועות והעצבים ליד העקב.
  • ריצה עמידה ממושכת, בעיקר על משטחים קשים.
  • נעליים שחוקות או בעלות סוליה לא איכותית, במיוחד כאלו שאין להן תמיכה מתאימה לקשת של כף הרגל.
  • עודף משקל והשמנת יתר.
  • היעדר גמישות של הרצועה הפלנטרית ודילול כרית השומן המגנה על העקב, תהליך טבעי שקורה עם הגיל.
  • סוכרת.
  • קשת גבוהה מידי או העדר קשת בכף הרגל (פלטפוס/ אלפוס).

מה התסמינים לדורבן בכף הרגל?

התלונה העיקרית עליה מתלוננים מטופלים שסובלים מדורבן בעקב היא כאבים בעקב. הכאב המתואר בדרך כלל הוא חד כסכין או דמוי סיכה הננעצת בתחתית כף הרגל בעיקר עם הקימה הראשונה בשעות הבוקר או לאחר מנוחה. בדרך כלל הכאב הופך להיות עמום יותר בתנועה.

כיצד מטפלים בדורבן בכף הרגל?

• טיפולים לא כירורגיים

הכאב שמאפיין את הדורבן בעקב עלול להחמיר במנוחה ולהופיע מיד עם מתיחת הרצועה הפלנטרית, מה שקורה כאשר דורכים על כף הרגל, הולכים או מבצעים פעילות שמערבת את הרצועה.

על מנת להקל על הכאבים שנגרמים כתוצאה מהיווצרות דורבן בכף הרגל יש לבצע תרגילי מתיחה תכופים, להקפיד על נעליים איכותיות עם מדרסים נוחים, לעשות פיזיותרפיה, ובמקרים מסוימים, מומלץ לישון עם סד לילה.

בכל מקרה, מי שסובל מדורבן בכף הרגל זקוק למדרסים יעילים שמותאמים באופן אישי, מהסוג שניתן לרכוש במכון חגי אורטופדיה.

כאבים בכף הרגל בעקבות דורבן עשויים להגיב גם לתרופות ללא מרשם. במקרים שיש מעורבות דלקת מומלץ להתייעץ עם רופא כיצד להקל על הכאבים ולהתאים תרופות מרשם יעילות.

• טיפול כירורגי – ניתוח לדורבן בכף הרגל

נדגיש תחילה, שטיפול שמרני ושימוש נכון במדרסים שמותאמים אישית יכול לסייע במניעה של הליך כירורגי לטיפול בדורבן. פעמים רבות ניתן להקל על הכאב, למנוע החמרה ואף לפתור את הבעיה.

עם זאת, כאשר כל הטיפולים לא עוזרים ויש פגיעה משמעותית באיכות חיי המטופל, ייתכן שיומלץ לבצע ניתוח להסרת הדורבן. אף על פי שסיכויי ההצלחה מאוד גבוהים, ללא שינוי בהרגלים ונטרול הסיבות שגרמו להופעת הדורבן מלכתחילה, הבעיה עלולה להופיע שוב.

טיפול שמיישם אנרגיה אלקטרומגנטית מאוד יעיל ומומלץ על ידי פודיאטורים ופיזיותרפיסטים רבים. מחקרים (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24172641/)

מצאו שהטיפול יעיל במיוחד למי שסובל מדורבן בעקבות מתיחה של הרצועה הפלנטרית בכף הרגל.

• רפואה משלימה עבור טיפול בדורבן בכף הרגל

הרפואה הסינית נוקטת בראייה הוליסטית כאשר מדובר בטיפול בכאב יחד עם טיפול מקומי שנועד להפחית דלקת, לשחרר את הרקמות הרכות בכף הרגל, להגביר את ייצור הקולגן ולהפחית את הכאב. בבסיס הפילוסופיה של הרפואה הסינית עשויים להיות גורמים שונים לדורבן, בהם ניתן לטפל באמצעות דיקור, מוקסה וצמחי מרפא.

קיימות טכניקות דיקור ספציפיות שמשמשות אקופונקטוריסטים לקידום ריפוי של דורבן בכף הרגל, אך באופן גורף, כל סוג טיפול צריך להתלוות להתאמה אישית של מדרסים לכפות הרגליים.

כיצד ניתן למנוע התפתחות של דורבן בעקב?

• נעילת נעליים אורטופדיות ונוחות, מותאמות היטב עם סוליות בולמות זעזועים.
  • התאמה אישית של נעליים ומדרסים לכל סוג של פעילות גופנית.
  • הימנעות מנעילת נעליים שחוקות ובלויות.
  • חימום וביצוע תרגילי מתיחות לפני כל פעילות.
  • הימנעות מעמידה ממושכת, ובמקרים בהם נדרשים לעמוד במקום, מומלץ ללכת.
  • הורדה במשקל (במקרים של עודף משקל).

טיפולים נוספים שיכולים להקל על התסמינים של דורבן בכף הרגל

• טיפול באמצעות קור – טיפול בעזרת קור יכול להפחית את רמת הכאב ממנה המטופל סובל. מומלץ להשתמש בשקיות קרח, ג’ל קר. מומלץ להשתמש בכרית קירור שניתן לרכוש באתר/במכון חגי אורטופדיה. אלו תופסים את הצורה של כף הרגל ומאוד נוחים לשימוש. טיפול באמצעות קור אורך 10 דקות וניתן לחזור עליו לאחר שעה. באופן דומה ניתן לשבת בנוחות ולהיעזר בבקבוק קרח עליו מגלגלים את כף הרגל.
  • בחירה נכונה של נעליים – חשוב לנעול נעליים שמעניקות תמיכה מיטבית לרגל ולעקב. יש לשים לב שהרגל לא נופלת קדימה, שהסוליה גמישה באופן סביר ושהעקב מוגבה מעט, מה שעשוי להפחית מהעומס של העקב.

זקוקים למידע נוסף? מתלבטים אילו מדרסים יקלו עליכם ואיך להתאים את המדרסים באופן אישי? צוות המכון שלנו זמין לתת לכם מענה לכל שאלה או התלבטות. אנו כאן כדי לעזור לכם במה שאנו טובים בו, כדי שלכם יהיה הרבה יותר נוח ונעים.

עצמות בולטות בכף הרגל

אילו פתולוגיות מערבות עצמות בולטות בכף הרגל, והאם הן ניתנות לטיפול? עצמות בולטות בכף הרגל הן בעיה מאוד שכיחה הן בקרב מבוגרים והן בקרב ילדים

מדרסי סיליקון מוכנים עם נקודה כחולה - Insoles with Metatarsal Pad

מדרסי ויסקו