מהי כף רגל סוכרתית ואיך מומלץ לטפל בה?

חולי סוכרת נדרשים לעשות לא מעט על מנת לשמור על בריאותם – לבדוק את רמת הסוכר בדם, להקפיד על צריכת מזונות בריאים, למצוא זמן להיות פעילים, ליטול תרופות, להיות במעקב אצל הרופא המטפל ועוד. בנוסף לכך, טיפול יומיומי בכפות הרגליים הוא אחד הדברים החיוניים לשמירה על השבריאות והימנעות מבעיות כמו כף רגל סוכרתית.

כמחצית מכלל האנשים החולים בסוכרת סובלים מנזק עצבי. נזק עצבי יכול להתבטא בכל מקום בגוף, אך בקרב רבים הוא משפיע בעיקר על הרגליים. נזק עצבי עלול לגרום לאובדן תחושה, אך רגל סוכרתית עלולה לסבול גם מהחלמה מאוד איטית של פצעים, וכל שריטה קטנה עלולה להפוך לנזק גדול.

כף רגל סוכרתית

רגליים סוכרתיות ופגיעה עצבית

חוסר תחושה, עקצוץ או כאב הוא חלק מהתלונות של אנשים עם רגל סוכרתית שסובלים מפגיעה עצבית. פגיעה מסוג זה עלולה לפגוע גם ביכולת להרגיש קור או חום.

זה עשוי להישמע די טוב – לחיות בלי כאב – אך יש לזה מחיר גבוה. כאב הוא הדרך של הגוף לומר לך שמשהו לא בסדר ושעליך לטפל בעצמך. אם אינך מרגיש כאב בכפות הרגליים, ייתכן שחתך, שלפוחית, פצע או בעיה אחרת ייעלמו מעיניך ויחמירו במהרה.

מי נמצא בסיכון גבוה יותר?

גורמים מסוימים עשויים להעמיד אותך בסיכון גבוה יותר לסבול מכף רגל סוכרתית. העיקריים שבהם:

• מי שקשה לו לנהל את רמות הסוכר בדם.
  • מי שחולה בסוכרת זמן רב, ושרמת הסוכר שלו גבוהה בדרך כלל מרמות היעד.
  • מי שסובל מעודף משקל/ לחץ דם גבוה/ כולסטרול גבוה.
  • מי שעבר את גיל 40.

פעולות שיעזרו לך להפחית את הסיכון

• עישון מפחית את זרימת הדם לכפות הרגליים. לכן מומלץ להימנע מעישון.
  • יש להפקיד על תזונה בריאה, כולל אכילת ירקות ופירות (תפוח ואשכולית בעיקר) ולהרבות בצריכה של מזונות עתירי וויטמינים ומינרלים.
  • מומלץ להקפיד על פעילות גופנית קבועה. עדיף להתאמן 10-20 דקות ביום מאשר פעה שלמה פעם בשבוע.
  • יש ליטול את התרופות לפי הוראות הרופא המטפל.

נזק עצבי, יחד עם זרימת דם לקויה מעמיד אותך בסיכון לפתח כיב ברגל שעלול להזדהם ולא להחלים היטב. אם לא ניתן להשתלט על הזיהום, ייתכן שיהיה צורך לקטוע את הבוהן, כף הרגל או חלק מהרגל שלך כדי למנוע את התפשטות הזיהום וכדי להציל את חייך.

בדיקה יומיומית יכולה להציל חיים

בדיקה יומיומית של כפות הרגליים יכול לסייע לך להבחין בבעיות מוקדם ולטפל בהן מיד. טיפול ברגל סוכרתית בשלב מוקדם מפחית מאוד את הסיכון לקטיעה.

טיפים לרגליים בריאות ולטיפול בכף רגל סוכרתית

• מומלץ להתייחס ברצינות רבה לכל בעיה קטנה בכף הרגל ולבחון את כף הרגל מידי יום בעזרת מראה או לבקש עזרה של מישהו נוסף.
  • חשוב להיות ערים לחתכים, אדמומיות, נפיחות, פצעים, שלפוחיות, יבלות או כל שינוי במבנה, במרקם ובצבע הציפורניים והעור.
  • יש לרחוץ את הרגליים היטב מידי יום במים חמימים ולייבש אותן היטב. מומלץ למרוח קרם לחות אך לא בין הבהונות.
  • יש להימנע מהליכה ללא גרביים ונעליים על מנת להימנע מפציעה. נעליים חדשות מומלץ לנעול לפרק זמן קצר עד שמתרגלים אליהן והן נוחות לחלוטין.
  • יש לגזור את הציפורניים בקו ישר ולהפציר את הקצוות החדים עם פצירה.
  • אסור בשום אופן להסיר לבד יבלות או להשתמש בתכשירים שלא אושרו על ידי הרופא.
  • בכל ביקור רפואי יש לבקש מהרופא לבחון את זרימת הדם והתחושה בכף הרגל.
  • על מנת לשמור על זרימת דם תקינה, יש לשבת, להרים את כפות הרגליים ולנענע את הבהונות מספר פעמים ביום.
  • כדאי לבחור פעילויות ידידותיות לכפות הרגליים כמו הליכה, רכיבה על אופניים או שחייה.

חשוב להבהיר, טיפול בכף הרגל מצריך בעיקר ערנות ועקביות. חשוב מאוד לבצע את הפעולות הללו באופן יומיומי וללכת לבדיקת רופא מיד עם זיהוי סימנים מחשידים, גם אם הם נראים קטנים ושוליים לכאורה.

מתי כדאי לפנות לרופא?

אם מופיעים אחד מהתסמינים הבאים, מומלץ לגשת לבדיקה של רופא לקבלת טיפול מתאים:

• כאבים ברגליים או התכווצויות בישבן, בירכיים או בשוקיים במהלך פעילות גופנית.
  • עקצוץ, צריבה או כאב בכפות הרגליים.
  • אובדן חוש המישוש או היכולת לחוש טוב מאוד חום או קור.
  • שינוי בצורת כפות הרגליים שלך לאורך זמן.
  • אובדן שיער באצבעות הרגליים, בכפות הרגליים ובשוקיים.
  • עור יבש וסדוק בכפות הרגליים.
  • שינוי בצבע ובטמפרטורה של כפות הרגליים.
  • ציפורניים עבות, צהובות.
  • דלקות או פטריות כמו כף רגל ספורטאית או אקזמה בין אצבעות הרגליים.
  • שלפוחית, פצע, כיב, יבלת או ציפורן חודרנית.

רוב האנשים עם סוכרת יכולים למנוע סיבוכים חמורים בכף הרגל. טיפול קבוע בבית והליכה לכל הפגישות התקופתיות אצל הרופא המטפל הם ההימור הטוב ביותר שלך למניעת בעיות בכף הרגל ולמניעת בעיות קטנות שעלולות להפוך לרציניות מאוד.

טיפולים מתקדמים לכף רגל סוכרתית

כיום יש מגוון טיפולים לכפות רגליים סוכרתיות. להלן חלק מהשיטות המוצעות במרפאות הסוכרת. אולם, חשוב להבהיר, שכל טיפול מותאם באופן אישי למטופל וחשוב שיבוצע רק על ידי מטפל מוסמך ומקצועי.

• עיסוי לימפטי לניקוז נוזלים וחיזוק פעילות המערכת הלימפטית למקרים של בצקות.
  • טיפול באוזון וחמצן שנועד להרחיב את כלי הדם, למנוע את קרישת הדם ולהכחיד חיידקים במקרים בהם מעורב זיהום.
  • טיפול אלקטרומגנטי יכול לסייע בריפוי פצעים בכף רגל סוכרתית, בהפחתת הכאבים ובהאצת צמיחה של רקמה חדשה ובריאה.
  • טיפול במכשיר אלקטרותרפיה יכול להתבצע באופן עצמאי בבית על מנת לזהות את מיקומם של הפצעים ולעקוב אחר בריאות כף הרגל.

יש לכם שאלות נוספות? רוצים להתייעץ איתנו בנוגע לטיפולים בכף רגל סוכרתית? צוותי השירות שלנו ישמחו לתת לכם שירות ומענה לכל שאלה או התלבטות. בדיוק בשביל זה אנחנו כאן!

מדרסים לספורטאים

איך מתאימים מדרסים לספורטאים, ולאילו צרכים זה באמת יעיל? עבור ספורטאים שתמיד מחפשים אחר אביזרי אימון שעשויים לספק יתרונות ברורים, הנעלה נוטה להיות במקום גבוה

על כאב – About pain

הזנחת מוזנחת של ימינו היא רגל שטוחה, שבה קשתות האורך של הרגליים נעלמות או משוטחות, רגליים מסתובבות לאורך הצירים האורכיים שלהן, הרצועות מתפשטות, עצמות העצמות